click...click...click...

tekan je, senang cte...~

Sunday, June 6, 2010

hentikan perkauman dlm blog!!!...~



salam....slamat petang...aik??ajaib ni...amer_hoosynie tetiba tulis blog petang,huhu...besenyer dah mlm buta br nk menulis,bz la konon nyer,hehe...bkn pe,td br blk dr mkn tghari, mmg ada rasa mcm nk terbungkang ats tilam,tp memandangkan aku br je bgn tdo td, so mls plak aku nk tdo lg,huhu...

okay,berbalik kpd tajuk di atas....semenjak aku join dunia blog ni,aku dpt mcm2 maklumat terkini n berguna....bgus korg ni,sentiasa berkongsi pendapat n pengetahuan....tp...........satu jer yg aku paling x ske.....korg tulis blog mcm member2 rapat korg je yg baca kan??tanpa rasa bersalah korg hina kaum laen....hina agama laen...aku taw suma tgh panas dgn perbuatan agama laen(terutama di barat...) yg menghentam agama Islam tanpa belas kasihan...tp kalo kita hentam diorg blk,kita sama saje....korg ckp mereka BODOH,mereka XDA AKAL,mereka X PEDULI SENSITIVITY agama laen dan mcm2 lg....tp ble korg hentam diorg blk,ape yg korg ckp tu kena blk pd batang hidung sendiri...

okay,kita tolak tepi dlu topik agama ni....kita tgk keadaan di negara kita tercinta ni....ada diantara blogger2 di luar sana terutamanya melayu (aku x bc blog kaum laen lg...) dgn sesuka hati menghina kaum laen terutamanya kaum cina n india...kita dok canang sana-sini tentang hak ketuanan melayu, org len penat2 bg reda keadaan, tp kita dok bising hina kaum laen...mcm mana nk selesai???

pendapat aku la,diorg ni bkn nyer ape,just salah faham jer....mungkin generasi tua mereka x cerita asal-usul dan mcm mana mereka dtg ke tanah kita utk bekerja....jd yg muda2 ni mula buat andaian sendiri mcm2....atau mungkin ada benda tersirat disebaliknyer....yela,mereka2 ni kebanyakan mempunyai bisnes2 besar....jd disebabkan mereka bukanlah rakyat peribumi,sedikit sebanyak menyekat bisnes mereka....mungkin sebab itu diorg mntk taraf sama rata di negara ni....MUNGKIN LAH~....cma dr pemerhatian aku....x bermaksud nk kecikkan mana2 pihak....

tp pape pon, aku mohon sgt pd mereka2 diluar sana,tolong jg hati kaum2 laen...kaum2 len plak jgn disebabkan org melayu senyap,jgn korg buat yg pelik2...trima seadanya....segalanya dah tertulis dlm buku sejarah....kami org melayu akan trima korg seadanya sekiranya korg menghormati kami sebagai tuan tanah yg bertuah ini....kami cma ada negara Malaysia ini, xda lg yg laen....kalo dlu kita boleh hidup aman bahagia,knp perlu rosakkan suma ini???

teringat aku kpd cerita sorg penceramah...semasa die jd sorg guru,die berkata kpd 3 org murid...Ahmad,Rajoo dan Ah Chong....
Guru : ini peta dunia seblm merdeka...cba kamu cr negara China,India dan Tanah Melayu...
Murid : ada cikgu...(kata semua murid...)
Guru : ini pula peta sekarang...cba kamu cari negara China,India dan Tanah Melayu...
Murid : ada cikgu...(kecuali Ahmad...)
Guru : knp kamu diam??(tnya guru kpd Ahmad...)
Murid : xda Tanah Melayu dlm peta cikgu...


*p/s : renung2 kan lah....(aku sentiasa berdoa supaya negara kita kembali aman spt dulu...~)

Malaysia terus aman..~



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails