click...click...click...

tekan je, senang cte...~

Saturday, October 16, 2010

dobi maen gila...~

salam semua...

student dgn dobi x leh d pisahkan...mana ada IPT, kat ctu kedai dobi berlambak2...bkn pemalas, tp hakikat sorg student, assignment, projek, test beratur panjang...kalo yg jenis aktif sket, tiap2 mggu mesti nk bersukan...mana da masa nk basuh baju...nk2 plak rumah sewa dak2 laki ni, mana ada washing machine....tuan rumah dah masak dgn perangai dak2 laki ni, segala brg yg ada dlm rumah 2, kalo x jahanam, x sah...itu blm cte bab dinding mcm belacan lg...

kalo dak2 pompuan anta baju ke dobi, yg laki ni paham2 je la....cpt2 mntk clash,haha...(just kiddin')okay2, berbalik pd cte asal, aku antara org yg dah mula anta baju ke dobi ni...d sbb kan keje yg berkontena byk nyer, aku mmg xda mase nk basuh baju...kdg2 sampai 2 mggu baju kumpul...seb bek stok baju byk, xda la pkai baju ulang2 byk kali....

aku ada pengalaman sket nk kongsi pasal kedai dobi ni...baru2 ni aku ada anta baju ke 1 kedai dobi ni...spt hari2 bese, aku x penah kira pon baju aku bpe, mls nk amik port sgt...aku assume yg diorg ni professional la...

1 hari ni, pas aku amik baju dr kedai dobi, aku pon trus blk je...time kat rmh, aku bkk la plastik baju tu...tp aku rasa len mcm je...rasa mcm ada somethin' yg x sepatot nyer ada dlm plastik tu...rupanyer ada baju org len...dah la saiz M, kalo saiz L or XL ke, nk je aku rembat,huhu...

nk pkai pon x muat, jd keesokan hari nyer, pas blk dr klas, aku singgah kdai dobi tu...aku pulangkan blk baju tu...aku dgn muka x puas ati, tnya la akak yg jg kdai time 2...aku tnya, cmna baju tu blh termasok dlm beg aku...die ckp mungkin time lipat, baju tu tersalah ambil...

aku tnya lg...diorg ni basuh baju cmna...(sbb hari tu aku ternmpk yg diorg masokkan 3 bakul pnya yg len2 tuan dlm satu mesin) die mngaku yg mmg diorg ada cmpur kain dr org len sbb nk jimat kos...aku pon buat muka x puas ati...dlm otak aku memikirkan cmna baju org len cmpur dgn baju aku, rasa mcm geli la plak...mana taw org tu jenis pengotor ke...habis suma baju aku terkena...

psl bab baju tersalah masok pon satu hal...seb bek la aku ni jenis x ske amik brg org, jd aku pulangkan je la...tp kalo baju aku masok dlm tmpt org len cmna?? blh dpt blk ke?? kalo baju tu mmg kite syg, hadiah dr sape2 ke...or baju limited edition ke...mmg hampa giler la...

pd sape2 yg nk anta baju kat dobi tu, aku sarankan beberapa cdgn:
1) cek dlu samada diorg ni pkai mesin cmna...kalo suma saiz besar2 gedabak, bek x yah anta la....kemungkinan baju korg nk bercampur dgn baju org len sgt besar...
2) tgk sabun cap ape diorg pkai...kdg2 kedai dobi ni pkai sabun murah je, blh rosak kain...pastu kasi rendam dlm pelembut kasi wangi2...padahal baju x bersih mana pon...
3) nk lg bagus, pegi la kedai dobi self service, jd baju korg x kan bercmpur dgn org len, sabun pon korg pilih sendiri...cuma kena sabar sket tggu smpai siap..

pas kejadian tempoh hari, aku mcm dah serik plak nk anta baju kat dobi...aku rasa basuh sendiri lg puas ati...even penat sket, tp ok la...

p/s: terpaksa blk ke keadaan asal..~


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails