click...click...click...

tekan je, senang cte...~

Tuesday, August 16, 2011

pengertian SAHABAT?? [luahan rasa]


*Amaran!!! cerita ini mungkin akan menyinggung perasaan seseorang, sila baca entry ini sehingga habis utk mengelakkan salah faham...


salam semua....


korang paham x ape itu SAHABAT?? sahabat x sama dgn kawan....kawan hanya ada time sng sahaja...TAPI sahabat ada time kita susah atau senang...tgk org d sekeliling anda, adakah mereka kawan atau SAHABAT?? aku percaya mesti kebanyakan jawapannya kawan...mmg ssh nk jmpa org yg bernama sahabat ni... dlm 100 org yg kita knl, hanya sorang dua shja yg boleh kita kategorikan sbg sahabat...


knp hari ni aku tulis entry pasal sahabat?? sbb aku x tahu nk crita pd sesapa, aku hanya ada blog picisan ni utk luahkan perasaan...


kisahnya bermula apabila tibanya musim cuti semester lepas...masing2 bersiap2 utk memulakan tempoh praktikal d tempat masing2...tiba2 timbul satu isu yg aku agak tidak dibincangkan secara terperinci awal2 dulu...isunya berkaitan dgn Streamyx yg d pasang d rumah sewa ini...


mungkin pd awalnya semua setuju sahaja tanpa memikirkan akibat pd masa depan...tapi penyiksaan hanya d tanggung sebilangan ahli rumah sahaja...d tambah pula tiada hitam putih segala yg d bincangkan, jd masing2 punya hujah laen2....nk d jd kan cerita, ada yg menanyakan bagaimana nk uruskan Streamyx d sebabkan cuti kali berlainan sket, 4 bulan lamanya...ada juga yg beri cadangan utk memindahkan Streamyx ke kampung halaman & menawarkan utk menanggung segala kos yg ada...


OK fine, masalah sudah selesai!!! timbul pula masalah laen.... aku & beberapa rakan laen masih tggl d rumah ni sepanjang tempoh praktikal...jadi nk kami jd tunggul kat rmh ni?? sudah la tv xda kat rumah ni (tv ada, tp dah rosak...sama la mcm xda~) nk tarik plak kemudahan internet???mati kutu kami nnt....x kan nk suruh kami on9 kat kdai mamak??? apa faedahnya apply Streamyx tp kena bersusah-payah nk on9 kat kdai mamak??kena pulak time praktikal sgt memenatkan, nk pulak usung laptop ke sana sini???


d sebabkan bantahan aku ni, so Streamyx d persetujui utk stay d rumah sewa....Alhamdulillah~ TAPI dgn syarat, semua bil Streamyx selama kami yg tggl d rumah sewa sepanjang praktikal ini kena tanggung sendiri...kalo dlu bahagi 11 org, tp kini kena bahagi 5...DAMN!!! time tu darah aku mula menyirap gila2...ini btol2 mencabar kesabaran aku!!! cmni ke kawan?? senang sama2, susah laen2??? seriously time tu aku terasa yg amat sgt!!!! trima kaseh kawan!!! mlm tu aku x dpt nk tdo memikirkan kawan2 yg mementingkan diri...~ sgt sedih....


apa yg buat aku tambah sedih, yg laen hanya melihat shja....trima sahaja apa keputusanya...aku paling benci manusia 'lalang' spt ni...terlalu 'play save'....takot nk bersuara...aku tahu, keSUSAHan ni diorang x tanggung sbb diorang praktikal kat kampung halaman masing2...mkn minum terjaga....elaun plak dpt tiap2 bulan....


AKU??sudah la praktikal jauh dr keluarga, dpt plak praktikal kat company kerajaan....xda elaun...aku nk mkn ape???pasir???minum air longkang???perjalanan ke tmpt kerja 40minit sehala, aku perlu laluinya selama 2 bln!!! tangki myk isi penuh pon blh pkai 2 hari jer... ingat!!! sume ni xda claim & elaun!!! sgt membebankan~ mmg la bapak aku ada masokkkan duet tiap bulan, tp aku ni ada maruah gak...asik2 nk mntk duet...ingat muka aku ni mcm pemintak sedekah??


knp aku bangkitkan isu ni???knp baru skrg??? sbb aku nk tgk ape kesan tindakan BODOH diorang dah buat mase perbincangan kami sket masa dulu...mmg ada!!! spt yg aku jangkan kan, mmg akan timbul masalah pd yg tggl d rumah ni time praktikal...


sebulan pas praktikal, segala bil dah dtg rumah...bil air, elektrik & Streamyx masok bergilir...kena pulak tarif baru elektrik naek melambung, bil elektrik 5 org mcm 11 org guna!!! mana lg nk cekau duet sewa rumah??...diorang bkn x tahu, tuan rumah asik mntk sewa awl jer...janji nk baiki itu ini hanya janji palsu...sial punya tuan rumah!!!...yg kami ni asik melayan karenah die mcm lembu kena cucuk idung....padanlah muka!!!


aku masih ingat mcm mana sengkeknya dua org lg member aku mase praktikal ni...sebulan pas praktikal, duet elaun x masok2...byk masalah birokrasi...sampaikan mkn kena catu...sedeh sgt aku tgk...terpikir aku kat member2 yg berada d kampung halaman, mesti seronok d ulit mimpi indah...mkn minum sedap hari2...kami d sini cukup terseksa...


masok bulan kedua, tiba2 internet x blh nk masok...aku syak kena potong...matilah cmni...aku mula teringat bil elektrik & air blm bayar...aku mula buat kira2 utk kumpul duet bayar sume bil....tp spt yg sedia maklum, masing2 tgh xda duet...kalo paksa cmna pon, mmg duet tu xda...nk wat cmna???aku total sume bil rm300 lebeh...mampos!!!! mana nk cari duet dlm keadaan skrg ni???nk harapkan rakan2 di kampung halaman sana, mereka bkn nyer paham masalah kami d sini...


lebih menyakitkan bln kedua seorang rakan kami pulang ke kampung halaman pula atas alasan peribadi (lagipun die xda praktikal)...jd segala bil bln kedua kena bahagi 4 pulak...d tambah pulak ada seorang rakan kami dr jauh tumpang sementara d rumah kami...aku pikir hanya seminggu... tp rasanya nk dekat sebulan gak la...bkn nk berkira apa, cma dlm keadaan darurat skrg ni, mmg masa x sesuai utk tggl lama2...(maaf la kalo terasa, x bermaksud pon...) aku ada gak tanya kat seorang rakan, kalo blh mntk la sket 'sumbangan' pd dia utk selama sebulan dia tggl....tapi mentah2 kena reject sbb dia kata anggap saja mcm tetamu...aku cuma akur dgn sedikit hampa...harapan utk meringankan beban yg laen x kesampaian...~


aku duduk termenung lama kat tepi tingkap memikirkan masalah yg datang....aku mesti buat keputusan secepat mungkin sblm elektrik & air pulak yg kena potong...tiba2 aku teringatkan duet bisnes mutiara aku yg tersimpan rapi dlm laci....Alhamdulillah~ hampir2 aku nk belanjakan duet tu dulu, nasib baek semuanya masih selamat...dgn duet itulah kami guna utk bayar semua bil...walaupun x cukup, tp kami cuba utk bayar yg termampu utk elak kena potong...


Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dgn izin-NYA...tp langit cerah x berpanjangan...mggu2 terakhir kami d kejutkan dgn seorang rakan kemalangan!!! nasib baek x serius, cuma ekzos terkopak & tgn nya terseliuh sedikit...mendengar dia menceritakan mcm dia bersusah payah pulang ke rumah dlm keadaan sakit mmg buat aku menyentuh hati...sudah la esok nk kerja... dgn tgn yg terseliuh dia gagah kan jgk pergi kerja dgn menumpang rakan tempat praktikal dia...aku respek dgn kegigihannya...


selain kemalangan tu, kami jgk d beri dugaan bila dua bijik moto rosak serentak!!! sorang lg kawan aku hadapi masalah nk g kerja...nasib baek lah tempat praktikal dia ondaway ke tempat praktikal aku...jd aku ambil tanggungjawab ini utk membantu dia, cuma kena menyimpang sedikit dr laluan asal....terpaksalah kuar awal sket utk pastikan aku sampai ke pejabat tepat pd masa....semggu lebeh jgk lah kena hantar dia, blk plak sorang lg uruskan...Alhamdulillah, masalah dpt d atasi dgn sebaiknya....mungkin Tuhan sengaja menurunkan semua dugaan ini utk menguji tahap kesabaran & kesetiaan kami kpd rakan2...akhirnya semua sudah berakhir..


kalau korang nk tahu, kos nk baiki moto yg rosak lebeh kurang rm600, x termasok sebijik moto lg~ huh!!! satu kos yg sgt besar!!! aku hanya mampu gelengkan kepala...nk tolong, aku pon tgh xda duet...aku pon x taw mana dia cekau duet bayar sume tu... yg moto satu lg trus tersadai kat rmh...~


walaupun dugaan demi dugaan menimpa kami, tapi cuba utk trima seadanya...masalah sentiasa akan dtg, cuma bagaimana kita atasinya...dlm keadaan serba kekurangan itu, kami masih lg cuba menghiburkan hati masing2 dgn xtvt2 yg blh lupakan masalah2 tersebut....sekurang2 nya beban yg kami tanggung dpt d 'lupakan' utk seketika demi memastikan tempoh praktikal 2 bln ini dpt berjalan dgn lancar...


drpd satu cerita yg agak pjg ni, apa yg korang dpt lihat??? cuma satu nasihat aku pada korang semua, sblm buat satu keputusan, pikir sedalam2 nya...jgn pikir hanya pd diri sendiri, tp kesan kpd org laen juga...mmg aku sentiasa akan bg pandangan aku jika ada kepincangan dlm mereka membuat keputusan yg terburu2, tp kalo pandangan aku itu hanya d pandang spt 'sampah' dan tiada yg memberi sokongan, x ada gunanya~


*p/s: skrg anda sudah blh bezakan apa itu kawan & SAHABAT??? tiap manusia x blh lari dr buat silap...sama2 kita baiki kesilapan dahulu~



2 comments:

Cik Bell said...

bell start guna word 'sahabat' sejak masuk KI..lagi mesra pggilan mcm tu..lgpun zaman Rasulullah dulu mana ada sebut 'kawan'..disebut 'sahabat' kan..yang indahnya lagi.sahabat nie adalah dalam bahasa Arab tnpa kita sedari ;)

aleen aiden said...

perghh..banyaknye bil korang,sampai 300lebey sorang..hu3

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails