click...click...click...

tekan je, senang cte...~

Saturday, August 14, 2010

bila seorang emak membebel...~


salam suma....ari ni x dpt nk menulis ptg sbb aku dah KO,huhu...pnt sgt kot...(aku x tahu ape yg aku buat sampai pnt sgt 2,huhu...) ari ni x singgah pon bazaar ramadhan sbb time aku kuar ptg td, hari dah nk gelap...riso plak bsh kuyup nnt...so, time lalu kat Plaza Shah Alam td, ternmpk ada kdai jual nasik lemak & kueh....jd singgah kat ctu je la...bli kueh 3 hengget then masok Plaza Shah Alam bli sebotol jus oyen...(saje wat pelat,huhu...) done!! juadah berbuka yg simple,huhu...

cukup utk mukadimah...kite masok ke tajuk entry ari ni...kalo nk ikotkan mmg ramai la yg ske membebel ni...terutamanya pompuan (jgn mara ha kaum hawa....) mmg itu kenyataan sbb laki ni x ske amik port psl org len, die wat keje sendiri je....

kalo korg nk tahu mak aku sorg yg sukeeee sgt membebel...(sori mak kasi pecah lobang,haha...)lebeh2 lg ble ank2 die wat masalah...mak aku ni kalo korg nk tahu die nk dkt 20 taun lebeh jd cikgu BM....korg dpt bayangkan x kalo die start membebel??dah mcm sasterawan dah...kdg2 aku gelak dlm ati tgk die membebel....x serupa mcm mak org, mak aku ni kalo dah start membebel mula kuar ayt2 BM die 2...dlm mase yg sama aku take note buat panduan menjawab kertas peperiksaan...(okay, gurau jer,huhu...)

dr kecik sampai la aku masok U, aku dah lali sgt dgr die ni membebel...(pot...pet...pot..pet..)tp aku tahu, die membebel ada sbb nyer...die nk ank2 die jd bdk baek...lebeh2 lg die sorg yg berkerjaya, ble ank2 wat hal, kompem la die naek hangin kan??

kalo korg nk tahu, bebelan die 2 dah beri kesan yg mendalam pd sorg ank die...ank die 2 aku la,huhu...aku mula sedar yg aku sorg yg cerewet atau dgn kate yg len aku ni sorg yg "perfectionist"....segala2 nyer nk sempurna...sebijik mcm mak aku...ini x blh, itu x blh...antara bebelan mak aku yg aku still ingat :

1-kalo sidai kain kena kibas dlu, nnt kain kedut...
2-pas basoh pinggan, mesti telingkupkan supaya air mudah kering...
3-kalo guna sinki utk msk @ basuh pinggan, mesti cuci blk & lap...
4-msk nasik air mesti satu aras kat jari...
5-kalo basuh baju kena bilas dlu, kasi buang peluh2 nnt sng nk bersih...
6-pas bgn tido kena kemas katil...
7-sampah kat dapur kena buang kalo dah penuh...
8-kalo msk 2 kena jg api, jgn besar sgt...
9-rumah @ bilik mesti dlm keadaan kemas slalu...
10-keluar rmh mesti pastikan suis suma dah tutup...

byk lg bebelan die, tp aku x ingat skrg...ini je la utk stakat ni...karang berjela2 plak,huhu...tp ada antara dlm senarai kat ats 2 x dpt aku apply kat rmh sewa ni...korg tahu2 je la kan, rmh bujang ni kalo d kms cmna pon akan bersepah semula...org len bkn amik port pon psl menda2 remeh ni...paling2 pon aku akan berkemas sebln skali ble tgk rmh bersepah sgt (mcm kena bom nuklear...)

d sebabkan aku ni slalu je kena bebel time kecik2, perangai 2 aku terbwk2 ke sini...tnya la kwn2 aku, kalo sehari x kena maki @ bebel dgn aku mcm x sah...kdg2 aku ada gak dgr suara2 sumbang mngata kat blakang aku, tp aku wat x peduli jer....aku wat suma ni utk kebaikan bersama...kalo mak diorg x membebel time diorg kecik2, meh cni aku kasi bebel kat korg,huhu...

bese nyer kalo mak kite suri rumah mmg x rasa sgt...sbb suma menda pon die buat...tp mak aku ni kerja, jd kalo blk dr kerja tgk rumah bersepah mmg die marah la...mmg ble aku siasat(wah, siasat kau!!!)dak2 rmh aku yg x pandai haram jadah ni, mak diorg ni suri rumah...kira nyer kat rmh dok goyang kaki la...suma mak buat...sampaikan msk nasik pon terkial2 lg...suma menda ni aku dah blaja time aku form 1...menda basic kot...

now aku dah masok U, insyaalah lg setaun setgh aku dah nk grad degree (kalo x sangkut pape la,huhu..)ble dok jauh dr famili ni rasa rindu plak...paling aku rindu nk dgr mak aku membebel, maybe ada kosa kata terbaru yg akan kedengaran,haha...(mati aku kalo mak aku tahu...)

ble dah besar ni, die dah kurang dah bebel...kalo blk rmh, aku dpt rase yg mak aku len je...nice je...suma nmpk mcm ok...kalo aku mntk pape die bg je...yela, aku pon jarang ada kat rmh kan...aku still blh dgr die bebel kalo adik2 aku gaduh...x pon adik bongsu aku mls nk wat keje skolah...mula la die dgn hujah2 die,huhu...ble die dah membebel, aku hanya tersenyum....suma 2 aku dah lalui beberapa taun dlu...skrg time diorg plak,hehe...

pape pon, hargailah mak korg....hanya satu dlm dunia mak kite...xda mak len dah...ape yg die buat suma 2 utk kebaikan kite...

SAYAAANNNNGGG MAK!!!! =D




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails